AGHIA portal z francuskiej wsi

Temat: krzyżówki genetyczne
Witam
Krzyżówki genetyczne rozpisuje się na przykładzie alleli np A a
Allele określają jakieś cechy np A - brązowy kolor oczu, a - niebieski
Jeśli kżyżujemy ze sobą osobniki które są homozygotami jedna o oczach brązowych, a druga o niebieskich to otrzymujemy:
P: AA x aa są to genotypy rodziców
G: A A a a a to gamety jakie produkują, zgodnie z I prawem Mendla do każdej gamety przechodzi po 1 allelu z danej pary
Rozpisujemy krzyżówkę w pionie wstawiamy gamety jednego z rodziców a w poziomie drugiego : rozpisujemy w środku ich połączenia jak w krzyżowce jeden allel z góry i jeden z boku:
F1 A A
a Aa Aa
a Aa Aa
Zawsze allel z dużej litery piszemy jako pierwszy
w pokoleniu F1 czyli pierwszym otrzymaliśmy takie same osobniki o genotypie Aa i fenotypie brązowych oczu.

Podobnie możemy krzyżować ze sobą heterozygoty czyli Aa x Aa
czy heterozygotę z homozygotą.
podaje przykładowe zadanie :
ZAD.1
Allel warunkujący brązową barwę oczu jest dominujący w stosunku do allelu warunkującego niebieską barwę oczu, kobieta jest homozygotą o oczach brązowych, a mężczyzna jest homozygotą o oczach niebieskich. Określ genotyp i fenotyp dzieci w pokoleniu F1 i F2.

F2 są to osobniki po skrzyżowaniu tych z F1 ze sobą
Źródło: topranking.pl/942/krzyzowki,genetyczne.php



Temat: Krzyżówki genetyczne
Krzyżówki genetyczne
Proszę napiszcie jak się rozwiązuje poszczególne typy krzyżówek
gentycznych(sprzeżone z płcią,1,2 prawo mendla itp)Szukałam w google,ale
wszystko jest tam tak chaotycznie napisane ,że nic nie rozumiem.Potrzebuje
schemtatów rozwiązywania wszystkich typów zadań z krzyżówek genetycznych.Będę
bardzo wdzięczna.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,33,55459877,55459877,Krzyzowki_genetyczne.html


Temat: odpowiedzi biologia rozszerzona
mam pytanie do tego zadania z genetyki z 2 prawa mendla pisało tam ze napisz
genotypy osobników purpurowych a potem jeszcze raz pisało wszystkie genotymy
osobników purpurowych ja napisałem wszystkie 9 a jak wy?? bo 9 było osobników
purpurowych choć niektóre genotypy sie powtarzały??
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,157,62228005,62228005,odpowiedzi_biologia_rozszerzona.html


Temat: Biologia
1. dowiedz sie kto sposrod czlonkow twojej rodziny ma umiejetnosc zwijania jezyka w trabke, a komu tej umiej. brak im wiecej osob uwzglednisz w badaniu, tym lepiej. opracuj w dowolnej formie graficznej rodowod rodziny i przedstaw na nim przebieg dziedziczenia tej cechy

Polecenia
1. uzasadnij, dlaczego grzegorza mendla uwaza sie za ojca genetyki
2. wyjasnij okreslenie "linia czysta" i opisz na dowolnym przykladzie sposob jej otrzymania
3. w diploidalnej komorce z ktorej powstana gamety, zawarte sa 2 rozne allele jednego genu: A i a. podaj z jakim prawdopodob. z tej komorki uzyskamy gamete z allelem A.
4. pojecia
a) allel dominujacy, cecha dominujaca
b) allel recesywny, cecha recesywna
5. tabela przedstawia przyklady cecg dziedziczonych z godnie z prawami mendla. wykorzystujac dane z tabeli, uloz krzyzowki ilustrujace:
a)I prawo mendla
b)II prawo mendla

Cecha dominujaca---------------cecha recesywna

poiczki z dolkami-----------------bez dolkow
uszy odstajace--------------------przylegajace
wlosy nierude---------------------rude
wlosy nieskrecone----------------krecace sie, sfalowane
wargi szerokie--------------------waskie
zwijanie jezyka w trabke--------brak zdolnosci
piegi-------------------------------brak piegow

6. allel warunkujacy czarna siersc krolikow dominuje nad allelel barwy bialej, krzyzowano ze soba osobniki homozygotyczne o czarnej sierci z osobnikami homozygotycznymi sieci bialej podaj:
a) genotyp rodziców (zapisz go, stosujac symbole literowe)
b) genotyp i fenotyp potomstwa
Wyjansij wynik tej krzyzowki

7. zapisz krzyzowki genetyczne, ktore nalezaloby wykonac, aby w potomstwie otrzymac rozszczepienie fenotypow w nast. stosunku liczbowym:
a) 3:1
b] 1;1
c] 9;3;3;1
d] 1;1;1;1
8. podaj prawdopodobienstwo uzyskania cechy dominujacej w potomstwie, jesli cecha ta wywolana jest przez 1 gen a kazdy z rodzicow ma po 2 rozne allele tego genu
9.skrzyzowano 2 dlugoskrzydle osobniki pewnego gatunku owado. w potomstwie uzyskano 90 owadow o dl. skrzydlach i 30 o kr.
a] okresl i uzasadnij czy cecha kr krzydla jest domnujaca czy recesywna
b]podaj genotypy owadow, ktore srkzyzowano
c]uzasadnij pojawienie sie osobnikow o krotkich skrzyclach w potomstwie owadow dlugoskrzydlych
10. ciemna barwa oczu jest dominujaca nad blekitna. allele barwy oczu znajduja sie na autosomach, przyjmujac ze za barwe oczu odpowiada jedna para genów, odpowiedz na ponizsze pytania i uzasadnij odp.
a]czy rodzice o ciemnych oczach moga miec dzieci blekitnookie
b]czy rodzice o blekitnych oczach moga miec dzieci ciemnookie
11, niebieskooki mezczyzna ktorego rodzice mieli oczy piwne, ozenil sie z ciemnooka kobieta, ktorej ojciec maial oczy niebieskie a matka piwne. dziecko z tego malzensstwa mialo oczy niebieskie. zapisz genotypy wszystkich czlonkow rodziny
12. skrzyzowano ze soba swinki morskie o czarnej krotkiej siersci. otrzymano potomstwo o siersci - czarna krotka - 250, czarna dluga - 87, biala krotka - 82, biala dluga - 24
a] podaj, ktore allele sa dominujace a ktore recesywne. oznacz je symbolami
b]okresl genotypy rodziców
c]wykonaj schematyczny rysunek przedstawiajacy rozmieszczenie alleli barwy i dlugosci siersci na chromosamoach w komorce diploidalne
d]podaj tresc prawa, kotre wyjasnia wynik tej krzyzwoki
14 plec muszki owocowej [a takze czlowieka] warunkuje obecnosc odpowiednich chromosomów plci. udowodnij ze za plec potomstwa odpowiada ojciec dzieci (przynajmniej w przypadku muszki owocowej i czlowieka)

Za pojedyńcze zadania plus. Za all 10 kamieni
Źródło: topranking.pl/973/biologia.php


Temat: Ewolucja nowe fakty eksperymentalne
Andrzej Gdula <andrzejgdula38WYTNI@poczta.onet.plnapisał(a):


 Witaj Jędrusiu!
 Chciałem przypomnieć, ze tylko dzięki selekcji hodowlanej prowadzonej
przez
człowieka możliwe było otrzymanie wielu np. nowych ras psów. Ale w wyniku
takiej hodowli rozwijano tylko określone cechy danego gatunku, zakodowane
w
genach protoplastów psów. Nikomu jednak nigdy nie udało się, wyhodować psa
z
cechami które protoplasci pas nie posiadali zakodowane w swoich genach. Na
przykład nie udało się wyhodować [tylko z protoplastów psa] rasy z rogami
będącymi cechą innego gatunku zwierząt.


A po co to komu aby jeszcze kogoś pobódł. Analogiczna selkcja zachodzi w
naturze, ale tutaj liczy się przystosowanie do środowiska a nie wielkość czy
kolor sierści jak to robią hodowcy. W naturze jednak są zoerzęta posiadające
rogi, to powstało naturalnie. Ma to u tych ziwerząt znaczenie dla przerzycia
a przede wszystkim do zachowania gatunku. (Darwin się kłania: przerzycie
najlepiej przystosowanego).


 Bardzo imponujące jest ta wskazana przez Ciebie tablica z historii
genetyki.
Tylko zauważ, że w tej tablicy brak przykładów spowodowanego mutacjami
ewolucyjnego wygenerowania jakichkolwiek by nie było nowych odmian roślin
lub
zwierząt charakteryzujących się posiadaniem cech innych, niż cechy
dziedziczne
posiadane przez pierwotny gatunek.


Bo to jest tablica ogólna z historii genetyki. Darwin z Wallace formując
koncepcję ewolucji nie mieli dostępu do tych osiągnięć, nawet do Praw Mendla
(zakonnika); zostały powtórnie odkryte w 1900 roku (piękny rok).


 I dopiero pod koniec XX w. udało się NIE NA DRODZE EWOLUCJI, lecz poprzez
sztuczną rekombinację DNA uzyskać nowe odmiany np. roślin wykazujących
cechy
których nie wykazywał pierwotny gatunek tych roślin.


Nieprawda, wszystkie zboża to odmiany wyhodowane przez naszych przodków, już
kilka tysięcy lat temu. Podobnie ze zwierzętami.


 A NIESTEY REKOMBINACJA DNA NIE JEST  PRZYKŁADEM  SAMOISTNEJ
EWOLUCJI,TYLKO
JEST TO PRZYKŁAD Z INŻYNIERII GENETYCZNEJ WYGENEROWANIA NOWYCH CECH PRZEZ
ŚWIADOME  ZAPROJEKTOWANIE I REALIZACJĘ TEGO ZADANIA PRZEZ CZŁOWIEKA.


Zgadzam się, osobiście jestem przeciwny sztucznemu mieszaniu genomów
pomiędzy wieloma gatunkami. Ale coraz bardziej zyskuje nowa metoda oparta na
selekcji i krzyżowaniu w obrębie jednego gatunku na podstawie testów DNA,
t.j. genotypowa selekcja (tego czego nie widać) i klasyczne krzyżowanie w
przeciwieństwie do fenotypowej (to co widać).
Smart breeding: naukowcy promujący smart breeding ci są przeciwni GMO
(genetycznej modyfikacji międzygatunkowej)

zobacz: smart breeding

http://seattlepi.nwsource.com/food/173851_chou19.html
http://www.wired.com/wired/archive/12.05/food.html
http://www.worldchanging.com/archives/000636.html

/
Pozdro.
Jędruś


Źródło: topranking.pl/1815/ewolucja,nowe,fakty,eksperymentalne.php


Temat: Czy uznacie to za temat ciekawy?
Zgadzam się, mój przykład z zamienianiem dzieci i życia był dosyć, że tak
delikatnie powiem, chybiony. Skupiając się więc na samej genetyce,
kontynuuję polemikę:

Kod genetyczny zawiera informacje dla naszego ciała o tym, w jaki sposób ma
się rozwinąć. Zawierają się w nim rozkazy dla każdej pojedynczej komórki. To
na jego podstawie rozwijają się organy, mózg itp. Dziedziczymy cechy obojga
rodziców zgodnie z prawami Mendla  (i wszystkimi innymi), część genów jest
recesywna, część dominująca - a my stanowimy taki mix tego wszystkiego.
Jednak jakoś nie mogę sobie wyobrazić, że jakaś konkretna kombinacja ACGT
sprawia, że ktoś będzie, dajmy na to, świetnym sportowcem czy graczem w
pokera. Moim zdanie polega to na czymś innym: możemy mianowicie zostać
genetycznie obdarzeni zdrowym ciałem i dobrze rozwiniętymi mięśniami, kośćmi
itp. To automatycznie ułatwia nam zostanie dobrym sportowcem, jednak wcale
nie świadczy o tym, że to jest ten nasz "Talent". Dlaczego? Rozpatrzmy dwa
przypadki:

Przypadek 1 - Dziecko z wymienionymi wcześniej cechami już od małego było
chowane w duchu sportu - grało w piłkę, biegało. Rozwijało swoje ciało i
zdecydowało się właśnie sportowi poświęcić życie. Jednocześnie zaniedbało
naukę humanistyczną i nie potrafiło sklecić chociaż jednego sensownego
opowiadania. Zostało zawodowym sportowcem i odnosiło sukcesy.
Przypadek 2 - To samo dziecko od małego było chowane w rodzinie humanistów,
zajmowało się czytaniem książek i pisaniem opowiadań. Siedząc przed
telewizorem jadło na 50 parówek dziennie, przez co osiągnęło wagę 150 kg.
Zostało wielkim literatem, cenionym na całym świecie, jednak bieg przez
nawet 5 metrów mógł go doprowadzić do zawału.

Musisz przyznać, że oba przypadki są tak samo prawdopodobne. I nie ma tu
znaczenia, że dziecko od samego urodzenia było "uwarunkowane" do uprawiania
sportu. To samo dotyczy zdolności intelektualnych, takich jak interpretacja
tekstów, rozwiązywanie zadań z matematyki, itp. Po prostu ktoś, kto w szkole
uczył się, robił prace domowe, sam rozwiązywał zadania - taki ktoś nie
będzie miał problemu z szybkim przyswojeniem kolejnej partii materiału czy
rozwiązania równania 50tego stopnia z 10 modułami. Natomiast jeżeli to samo
zadanie postawimy przed kimś, kto w szkole matematykę totalnie olewał, nie
rozwiązywał zadań - to wtedy nie możemy oczekiwać, że temu podoła. Ale on
miał dokładnie takie same szanse na starciem jak ten poprzedni. Wiąże się to
z ciekawą cechą mózgu - jego działanie polega na przekazywaniu impulsów
elektrycznych między neuronami. Mózg jest podzielony na wiele stref, a każda
z nich jest odpowiedzialna za jakiś fragment naszej egzystencji. Te ścieżki
między neuronami mają dosyć nieciekawy zwyczaj - jeżeli nie są używane, to
zanikają. Dlatego m.in. nie posiadamy pamięci absolutnej - pamiętamy tylko
te wydarzenia, do których często wracamy. Działa tu też mechanizm selekcji,
ale on w naszym przypadku jest raczej nieistotny. Chodzi mi o to, że
rozwiązując zadania, interpretując teksty literackie itp. pobudzamy
konkretne partie naszego mózgu. Połączenia między neuronami stają się dzięki
temu wydajniejsze i usprawnia to przepływ impulsów. Krótko mówiąc, stajemy
się w tym co robimy coraz lepsi. I nawet jeżeli ktoś się urodził z
genetycznie uwarunkowanym "wydajniejszym" mózgiem, to tą cechę może tak samo
łatwo zatracić, jak każdy inny zyskać. I dlatego, moim zdaniem, każdy może
być (lub nie być) dobrym pianistą, szachistą, matematykiem lub humanistą.
Jest to tylko i wyłącznie kwestia treningu lub jego braku.


Źródło: topranking.pl/1823/czy,uznacie,to,za,temat,ciekawy.php